Elk land op de wereld heeft een eigen nationale vlag. Sommige vlaggen zijn erg eenvoudig, zoals de voormalige vlag van Libiƫ (een groene vlag van 2 bij 3). Andere vlaggen zijn erg gecompliceerd, zoals de vlag van Kazachstan. Of de vlag nu ingewikkeld is of niet, het doel is dat ze een duidelijk te onderscheiden symbool zijn wat een zeker grondgebied moet vertegenwoordigen. Wat je echter ook hebt, zijn vlaggen voor bedrijven, organisaties en bepaalde instanties. Misschien vraag je je af of jouw bedrijf nu eigenlijk ook een eigen vlag moet hebben of niet. Om je daar antwoord op te kunnen geven, proberen we je een aantal argumenten te geven die je hier in deze blog kunt lezen. Hopelijk kun je op basis van deze informatie beter een keuze maken.

Reden #1: Herkenbaarheid

De herkenbaarheid van een onderneming heeft verschillende facetten. In visueel aspect is de herkenbaarheid van een bedrijf vaak de bedrijfsnaam en vaak ook het bedrijfslogo. Deze herkenbaarheid heeft een rol in de algehele marketingstrategie van een onderneming. Een vlag is, net als een logo en/of een mascotte, een manier om deze herkenbaarheid meer kracht bij te zetten. Dus het hebben van een bedrijfsvlag is een aanvulling op de reeds bestaande visuele karakteristieken van een bedrijf, instantie of organisatie.

Reden #2: Zichtbaarheid

Een andere reden waarom een vlag een goede aanwinst kan zijn op de marketingcommunicatie van een instantie, organisatie of bedrijf, is dat het de zichtbaarheid van de locatie vergroot. Een vlag wappert immers in de lucht en iets wat beweegt valt van nature meer op dan iets wat niet beweegt. Daar komt bij dat een vlag doorgaans hoog in de lucht hangt. Op die manier kun je er dus voor zorgen dat de instantie, organisatie of onderneming waar jij werkzaam voor bent, boven het maaiveld uitkomt dankzij een bedrijfsvlag.

Reden #3: Uniek

Niet alle bedrijven hebben een eigen vlag. Dat biedt de kans om de onderneming ook meer te laten onderscheiden van de concurrentie. Het begon met een bedrijfsnaam, daarna met een logo, daarna met een huisstijl. Bedrijven doen elkaar na en je kunt met dit soort dingen beter de eerste zijn, en profiteren van het unieke, dan de laatste zijn die zich aansluit bij de trend.