De werkzaamheden in de staalindustrie zijn flink veranderd in de afgelopen jaren. Sinds de jaren zestig is het aantal werknemers in de staalindustrie alleen maar kleiner geworden. Daarentegen wordt op productiebasis niet minder geproduceerd. Dit heeft allemaal te maken met veel geautomatiseerde producties. Daarnaast zijn de gevraagde werkzaamheden in de metaalindustrie ook veranderd. Hoe vind ik werk en hoe vindt een werkgever werknemers in de metaalindustrie? We duiken verder in deze wereld in deze blog.

De ontwikkeling van banen in de metaalindustrie

In de metaalindustrie zijn steeds meer specialisaties ontstaan. De afgelopen tientallen jaren zijn er veel herstructureringen doorgevoerd. Veel bedrijven hebben zich steeds specifieker gespecialiseerd. Hierdoor krijg je in plaats van concurrentie steeds meer maatwerk dat op elkaar aansluit. Dit is een goede ontwikkeling voor de markt, maar zorgt ook voor diversiteit in banen. De vraag in deze industrie naar werknemers die een opleiding hebben genoten in dit vakgebied en veel van materiaalkunde afweten neemt daarom ook steeds meer toe. Als je in de metaalindustrie aan de slag wilt gaan, dan kun je denken aan de volgende beroepstakken:

  • Materialen maken voor nieuwe productvormen
  • Het verbeteren en innoveren van productieprocessen
  • Ontwikkelen van klimaatvriendelijke productietechnologie
  • Onderzoek naar klantbehoeftes waarbij de aansluiting van product aan de klantwensen continue wordt gewaarborgd
  • Het creëren van marketingcampagnes omtrent producten uit de metaalindustrie

Hoe vind ik als werkgever werknemers in de metaalindustrie?

Het vinden van vacatures wordt steeds toegankelijker. Hoe ga je de concurrentie aan met andere partijen en hoe zorg je er als werkgever vervolgens voor dat je de talenten aan jouw bedrijf vastbindt. Hier kunnen online recruitment specialisten voor ingeschakeld worden. Zoals het bureau EN HR solutions. Deze doen uitvoerig onderzoek naar de markt en zorgen ervoor dat jij als werkgever de juiste werknemer vindt die past bij jouw bedrijf. Door de specifieke behoeftes van werknemers en werkgevers in kaart te brengen, wordt er vervolgens een platform gecreëerd. Hierbij worden alle facetten die jij als werknemer kan bieden aan een werkgever in duidelijke taal online neergezet. Met de juiste online marketingstrategie word je gevonden door de doelgroep en slaat jouw roep op een samenwerkingsverband gelijk aan.