Bedrijven in de technische sector kunnen aardig wat technische uitvindingen doen en hier veel conceptualisering kosten, doorontwikkelingskosten en kosten om het technische product op de markt te brengen moeten betalen. Dan wil je natuurlijk dat jij als enige profijt kan trekken van je product, een concurrent mag niet zomaar van profiteren van het product dat je op de markt brengt. In deze blog vertellen we hoe je je product kan beschermen tegen concurrenten. 

Merknaam registratie 

Een merknaam registreren is erg slim. Op deze manier kan de concurrent niet zomaar de naam overnemen en of gebruiken op de markt. Dit scheelt een boel problemen, zoals imagoschade ( want je weet niet hoe het product van de concurrent gaat zijn die onder jouw naam op de markt gebracht wordt) en het feit dat er geld verdiend wordt door een ander aan iets wat jij hebt ontwikkeld is niet wenselijk. Je bent met een registratie van de merknaam dus beschermd tegen piraterij. Daarnaast is het ook nog eens een keer zo, dat wanneer je bedrijf lekker loopt, je in de toekomst misschien wel meerdere bedrijven wilt opzetten onder de naam die je hebt geregistreerd, waardoor er een franchise ontstaat. Mensen die in de franchise willen, die jouw naam willen gebruiken dus, moeten hier dan geld voor betalen. Zo zie je hoeveel een merknaam waard kan zijn.

Patent 

Hoe een patent verschilt met een merknaam is eenvoudig aan te geven. De merknaam is bijvoorbeeld iPhone, maar dit is alleen nog maar de registratie van de naam. Wat er ook nog moet gebeuren is een technische beschrijving van hoe apparaat technisch in elkaar zit en wat Apple allemaal heeft verzonnen op dit vlak. Zo kan het bedrijf exclusief beschikken over de kennis die ze heeft ontwikkeld over de techniek en toepassingen van de iPhone en deze al dan niet verkopen aan andere bedrijven. Het patent zeg dus: deze kennis is van Apple, de techniek werkt zo en je mag deze niet zomaar gebruiken. Een ander woord voor patent is octrooi.