Je merknaam is de vertegenwoordiger van jouw product, dienst of bedrijf. Het is het medium waarmee je klanten je voor het eerst ontmoeten. Het draagt de reputatie van wat je verkoopt. Jouw product wordt al beoordeeld door enkel de naam te horen. Het punt is: door een goede merknaam te kiezen, zal jouw product of dienst succesvoller zijn. In deze blog behandelen we belangrijke punten voor het bedenken van een merknaam.

Creëer identiteit

De naam die je geeft aan jouw product, dienst of bedrijf definieert de identiteit. Het is belangrijk dat jouw merknaam dezelfde aard heeft als jouw product of dienst. Mensen kunnen de producten die je aanbiedt makkelijk herkennen aan de goede naam. Het geeft ze een reden om je merknaam te onthouden.

Mond-tot-mondreclame

Voor elk bedrijf is mond-tot-mondreclame misschien wel de beste reclame. Doordat vrienden, familie of kennissen tevreden zijn over jouw product of dienst wordt het een stuk serieuzer genomen dan dat ze het van een onbekende horen op de televisie, bijvoorbeeld. Korte en makkelijk te onthouden namen hebben de grootste kans om te verspreiden. 

Memorabel

Zoals we al hebben besproken, lijken complexe namen altijd te worden vergeten door mensen. Een reclamebord met enge, onbekende naam blijft veel minder snel hangen dan een simpele naam. Goede, makkelijke namen die bij het bedrijf passen krijgen de helft van het reclamewerk gedaan. Namen als Bol.com, Hema en Amazon blijven bijvoorbeeld makkelijk in onze hersenen en onthouden we makkelijk. Je zult deze namen en hun product of dienst niet snel vergeten. 

Uniek

Je wilt uniek zijn zodat mensen jouw product of dienst niet verwarren met dat van een ander. Bovendien kan je hoge boetes krijgen als je jouw producten dezelfde naam geeft als dat van een bestaand bedrijf. Om te voorkomen dat anderen vervolgens jouw naam gaan gebruiken, kun je je merknaam registreren