Transport van goederen via de weg, zowel nationaal als internationaal, is nog altijd een van de belangrijkste diensten in het bedrijfsleven. Een goede logistieke organisatie kan enorm veel geld kosten, maar ook zeker opleveren. En hoewel bepaalde bedrijven hun eigen transport regelen, is de vraag naar externe, gespecialiseerde transportbedrijven erg hoog. Daarnaast zijn er tekorten aan chauffeurs en heeft men te maken met een groot aantal regels. Deze situatie biedt wel kansen voor nieuwe transportbedrijven. Om een transportbedrijf op te richten zul je goed voorbereid moeten zijn en zorgen dat je voldoet aan de regels die in verschillende landen gesteld worden.

NIWO Eurovergunning

Een transportbedrijf oprichten waarbij je voor ondernemingen goederen door Nederland en Europa gaat niet zonder de NIWO vergunning beroepsgoederenvervoer. Deze vergunning is nodig voor het vervoer van goederen met een totaal gewicht van 500 kg of hoger. Deze vergunning haal je als onderneming en er zijn een aantal factoren waar je aan moet voldoen om voor deze ‘Eurovergunning’ op te mogen:

  • Een geldig CBR Goederenvervoerdiploma
  • Een kredietwaardige onderneming*
  • Een VOG ter aantoning van de betrouwbaarheid van de onderneming
  • Een uittreksel van de KvK
  • De openingsbalans van je onderneming

*Er zijn een aantal factoren die bepalen of je onderneming kredietwaardig is. Voornamelijk wordt er gekeken naar de hoogte van het eigen vermogen en openstaande (en achterstallige) leningen. Over het algemeen wordt aangehouden dat het eigen vermogen meer dan 20 procent van het totale vermogen moet zijn. Daarnaast geldt dat je minstens € 9.000,- aan vermogen moet hebben bij 1 vervoersmiddelen en per extra vervoersmiddel € 5.000,-.

Personeel en rijtijden

Geschikt personeel vinden is een van de lastigste zaken waar ondernemers in deze branche mee te maken hebben. Het is lang niet voor iedereen even aantrekkelijk om dagen achtereen van huis te zijn. Niet voor niets kampen de bestaande bedrijven met een tekort aan chauffeurs.

Daarnaast moeten de vrachtwagenchauffeurs voldoen aan de Rijtijdenwet. Dat komt op rekening van de ondernemer, want tijd is geld. Dit geldt helemaal in de transportsector. Het is daarom belangrijk om goed in de gaten te houden hoe je de wachttijden van chauffeurs kan minimaliseren. Zo kun je maximaal gebruik maken van de rijtijd, wat meer kilometers, meer ritten en dus meer geldt oplevert.