Bedrijven in discrete productie profiteren bijvoorbeeld van het gebruik van CRM-software met ERP-koppeling.

Bedrijven in elke branche kunnen profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware. De specifieke eisen die een bedrijf aan het systeem stelt, kunnen echter sterk verschillen van bedrijf tot bedrijf. De respectieve branche-affiliatie is een van de belangrijkste factoren die het vereistenprofiel van het bedrijf beïnvloeden. In het volgende willen we daarom enkele belangrijke functies van CRM-software  voor metaalverwerking onder de loep nemen en laten zien waar bedrijven in deze branche op moeten letten bij het selecteren van software. Hiervoor moet echter eerst naar de industrie zelf worden gekeken.

Metaalbewerking

Metaalverwerkende bedrijven maken meestal deel uit van discrete productie. Bedrijven in deze industrie opereren in de B2B-omgeving; met andere woorden, ze verkopen hun producten aan andere bedrijven en niet aan eindgebruikers. Dit gaat gepaard met enkele speciale vereisten voor klantrelatiebeheer (kortweg CRM). B2B-bedrijven kenmerken zich bijvoorbeeld meestal door een klein klantenbestand. Hiervoor moet de individuele klant echter een hogere prioriteit krijgen. Tot slot draagt de individuele klant ook een hogere bijdrage bij aan de totale omzet.

CRM voor de bouw

Dit is bijvoorbeeld ook het geval in de bouwsoftware. Vaak hebben deze bedrijven te maken met andere bedrijven of zelfs de publieke sector, waardoor er andere speerpunten moeten komen op het gebied van customer relationship management. Door de aard van het kleinere klantenbestand is het des te belangrijker om de individuele klant en zijn behoeften zo goed mogelijk te kunnen begrijpen. Alleen zo kunnen metaalbewerkingsbedrijven op lange termijn aan de eisen voldoen en de klant op lange termijn aan zijn eigen bedrijfsvoering binden.

Analyse

Om deze reden moeten CRM-systemen voor metaalbewerkingsbedrijven, indien mogelijk, afzonderlijke analysefuncties hebben die een gericht beeld van de individuele klant mogelijk maken en een zo volledig mogelijk 360° beeld creëren. Ook is het belangrijk dat er voor elke klant een apart digitaal bestand kan worden aangemaakt, waarin alle belangrijke klantgegevens worden beheerd. Op deze manier wordt alle informatie altijd op een centrale locatie verwerkt en is deze hier toegankelijk voor alle medewerkers. Voor medewerkers die niet per se toegang nodig hebben, kan dit geregeld worden via toegangsautorisaties binnen het CRM-systeem. Op deze manier worden alle belangrijke voorschriften inzake gegevensbescherming nageleefd.

Pulse Business Solutions

Veel bedrijven vinden het niet eenvoudig om een geschikte CRM-software te kiezen. De CRM-markt is zeer divers en omvat verschillende systemen, zoals Pulse Business Solutions. In principe moet geschikte CRM-software altijd alle bedrijfsspecifieke CRM-processen volledig in kaart kunnen brengen. Om dit te waarborgen moeten bedrijven zich eerst intensief bezighouden met hun eigen processen en eisen op papier zetten in de vorm van een eisenspecificatie.

ERP koppeling

Het volledige potentieel van bedrijfssoftware ontvouwt zich pas wanneer deze zo volledig mogelijk kan worden geïntegreerd in de bestaande IT-infrastructuur. Een koppeling met de ERP-software speelt een bijzonder belangrijke rol. Dit is het hart van de eigen IT-infrastructuur van het bedrijf, waarin alle centrale bedrijfsprocessen worden beheerd. Het stelt bedrijven in staat om een soort digitaal beeld te creëren van hun eigen activiteiten. Alle processen kunnen dan binnen het systeem worden aangestuurd. Een koppeling met het ERP zorgt er bijvoorbeeld voor dat klantenservicemedewerkers te allen tijde informatie kunnen verstrekken aan klanten.